Zamelduj się w Poznaniu

Nowy w mieście

Wybierz, jak chcesz załatwić sprawę:

Zmiana miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy przez internet – eMeldunek

Ważne:

  • poniższy opis dotyczy tylko obywateli Polski
  • żeby załatwić tę sprawę przez internet musisz mieć e-dowód z podpisem elektronicznym lub profil zaufany – zobacz jako go założyć bez wychodzenia z domu
  • nie musisz mieć zgody właściciela mieszkania, żeby zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu – wystarczy, że masz umowę najmu na siebie
  • właściciel w żaden sposób nie może zabronić Ci i utrudnić meldunku, a Ty nie masz obowiązku go o tym informować
  • jeżeli wynajmujesz pokój ze znajomymi i ktoś inny ma umowę najmu na siebie, ta osoba będzie musiała potwierdzić pisemnie Twój pobyt
  • meldunek, to tylko informacja do ewidencji – bardzo ważna dla Miasta, ale nie daje ona żadnych praw do lokalu, ani nie uniemożliwia i nie utrudnia eksmisji
  • wg prawa musisz zameldować się do 30. dnia od przybycia
  • jeżeli zamierzasz mieszkać w danym miejscu ponad 3 miesiące:
    • i nie na stałe – zamelduj się na pobyt czasowy
    • i na stałe, zamelduj się na pobyt stały
  • możesz mieć jednocześnie jedno miejsce meldunku na pobyt stały i na pobyt czasowy

Zanim zaczniesz:

  • zeskanuj lub zrób zdjęcie dokumentom, które potwierdzają Twój tytuł prawny do mieszkania:
    • np. akt notarialny, jeżeli jesteś właścicielem lokalu,
    • np. umowy najmu mieszkania lub umowy użyczenia, jeżeli jesteś stroną umowy,

Ważne:

  • jeżeli nie masz żadnej umowy, wtedy potrzebujesz oświadczenia osoby, która ma tytuł prawny do mieszkania, w którym potwierdzi, że przebywasz w tym mieszkaniu,
  • do oświadczenia musisz dodać dokument, który potwierdzi tytuł prawny tej osoby do lokalu (akt notarialny lub umowa najmu),
  • nie musi to być właściciel mieszkania, może to być osoba, która wynajmuje mieszkanie od właściciela na podstawie umowy najmu.

Przejdźmy do sedna:

Wszystkie czynności trzeba wykonać na stronie obywatel.gov.pl. Musisz mieć profil zaufany.

Przejdź do strony


Instrukcja krok po kroku:

1
  1. Zaloguj się na stronę obywatel.gov.pl
  2. Wybierz metodę logowania:
  3. Zaloguj się do serwisu
e-meldunek krok 1
e-meldunek krok 1
2

  1. Wybierz rodzaj pobytu:
    • czasowy, jeżeli będziesz przebywać w lokalu powyżej 3 miesięcy
    • stały, jeżeli wiesz, że będziesz tam na stałe mieszkać
  2. Wybierz też, że chcesz zameldować “Siebie”
  3. Kliknij “Dalej”
e-meldunek krok 2
e-meldunek krok 2
3

  • Jeżeli jesteś właścicielem lub masz umowę najmu na siebie, wtedy zaznacz “Tak” i załącz odpowiedni skan dokumentu
    • jeżeli jesteś najemcą możesz jak “Inny załącznik” dodać akt notarialny, jeżeli wynajmujący dał Ci taki przy podpisywaniu umowy
  • Jeżeli nie masz żadnej umowy, wtedy wybierz “Nie” i załącz dokument, który potwierdzi tytuł prawny do lokalu właściciela lub najemcy oraz oświadczenie, że przebywasz w tym lokalu
e-meldunek krok 3
e-meldunek krok 3
4
  1. Wpisz adres zamieszkania w Poznaniu i potwierdź, że tam przebywasz
  2. Zaznacz na dole, czy chcesz się wymeldować z obecnego miejsca zameldowania
e-meldunek krok 4
e-meldunek krok 4
5a
  1. Dla meldunku na pobyt czasowy zadeklaruj od kiedy do kiedy chcesz przebywać w danym lokalu
  2. Jeżeli chcesz dostać zaświadczenie o meldunku czasowym, będzie to wiązać się z opłatą w kwocie 17 zł i załączeniem potwierdzenia przelewu (zaświadczenie o meldunku stałym wydawane jest za darmo)
  3. Zaznacz pole o prawdziwości danych
e-meldunek krok 5
e-meldunek krok 5
5b
  1. Dla meldunku na pobyt czasowy zadeklaruj od kiedy do kiedy chcesz przebywać w danym lokalu
  2. Jeżeli chcesz dostać zaświadczenie o meldunku, zaznacz w jaki sposób chciałbyś je dostać
  3. Zaznacz pole o prawdziwości danych
e-meldunek krok 5
e-meldunek krok 5
6
  1. Meldunek może potrwać kilka dni, a gdyby urzędnik miał jakieś wątpliwości, będzie się z Tobą kontaktował
  2. Miejsce i status meldunku można sprawdzić pod tym linkiem

Na glanc!

Jeżeli wszystkie punkty odhaczone, to witamy Cię w gronie formalnych poznaniaków.
Dziękujemy!


Jesteś na fali! Może uporządkujesz od razu jeszcze inne sprawy?

Płać podatki w Poznaniu

Zmiana miejsca zamieszkania przy rocznym rozliczeniu PIT

Czytaj więcej

Lecz się w Poznaniu

Zmiana lekarza rodzinnego

Czytaj więcej

Zmiana miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy

Ważne:

  • poniższy opis dotyczy tylko obywateli Polski
  • nie musisz mieć zgody właściciela mieszkania, żeby zameldować się w wynajmowanym mieszkaniu – wystarczy, że masz umowę najmu na siebie
  • właściciel w żaden sposób nie może zabronić Ci i utrudnić meldunku, a Ty nie masz obowiązku go o tym informować
  • jeżeli wynajmujesz pokój ze znajomymi i ktoś inny ma umowę najmu na siebie, ta osoba będzie musiała potwierdzić pisemnie Twój pobyt
  • meldunek, to tylko informacja do ewidencji – bardzo ważna dla Miasta, ale nie daje ona żadnych praw do lokalu, ani nie uniemożliwia i nie utrudnia eksmisji
  • wg prawa musisz zameldować się do 30. dnia od przybycia
  • jeżeli zamierzasz mieszkać w danym miejscu ponad 3 miesiące:
    • i nie na stałe – zamelduj się na pobyt czasowy
    • i na stałe, zamelduj się na pobyt stały
  • możesz mieć jednocześnie jedno miejsce meldunku na pobyt stały i na pobyt czasowy

Zanim zaczniesz:

  • przygotuj dokumenty, które potwierdzają Twój tytuł prawny do mieszkania:
    • np. akt notarialny, jeżeli jesteś właścicielem lokalu,
    • np. umowę najmu mieszkania lub użyczenia mieszkania.

Ważne:

  • jeżeli nie masz żadnej umowy, wtedy osoba, która ma tytuł prawny do mieszkania będzie musiała to potwierdzić w polu nr 5. formularza
    • będzie potrzebny dokument, który potwierdzi tytuł prawny tej osoby do lokalu (akt notarialny lub umowa najmu),
    • nie musi to być właściciel mieszkania, może to być osoba, która wynajmuje mieszkanie od właściciela na podstawie umowy najmu.

Dokąd iść:

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
ul. Libelta 16/20
61-706 Poznań

pn. 7:30 – 17:00
wt. – pt. 7:30 – 15:30
Pokaż na mapie

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
ul. Gronowa 22A
61-655 Poznań

pn. 7:30 – 17:00
wt. – pt. 7:30 – 15:30
Tutaj obsługujemy tylko osoby umówione – umów się pod tym linkiem

Pokaż na mapie

Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
28 Czerwca 1956 r. nr 404
61-441 Poznań

pn. 7:30 – 17:00
wt. – pt. 7:30 – 15:30
Tutaj obsługujemy tylko osoby umówione – umów się pod tym linkiem

Pokaż na mapie



W Urzędzie musisz złożyć następujący formularz:

  • formularz zgłoszenia pobytu stałego:
  • formularz zgłoszenia pobytu czasowego:

Ważne:

  • weź ze sobą dowód osobisty lub paszport i umowę najmu lub akt notarialny
  • zaświadczenie o meldunku na pobyt czasowy kosztuje 17 zł, a na pobyt stały wydawane jest bezpłatnie
  • w polu nr 5. formularza, jeżeli masz umowę najmu na siebie lub jest to Twoje mieszkanie, podpisujesz się Ty – nie musisz prosić o to właściciela mieszkania, nie musisz mu nawet tego zgłaszać
  • jeżeli nie masz umowy, musi wpisać się tu osoba, która ma tytuł prawny do lokalu (osoba z umową najmu lub właściciel)
Powiększ

Na glanc!

Jeżeli postępowałeś zgodnie z instrukcją, to witamy Cię w gronie formalnych poznaniaków.
Dziękujemy!


Jesteś na fali! Może uporządkujesz od razu jeszcze inne sprawy?

Płać podatki w Poznaniu

Zmiana miejsca zamieszkania przy rocznym rozliczeniu PIT

Czytaj więcej

Załatwiaj kolejne sprawy przez internet

Załóż podpis zaufany ePUAP

Czytaj więcej

Dla kogo:

  • Mieszkasz w Poznaniu
  • Posiadasz mieszkanie
  • Wynajmujesz mieszkanie
  • Wynajmujesz pokój

Korzyści
i możliwości:

  • adres zameldowania musisz podawać w wielu miejscach – możesz podawać adres, w którym realnie mieszkasz
  • wiele spraw urzędowych możesz załatwić wg miejsca zameldowania, zatem możesz załatwiać je w Poznaniu
  • przy meldunku na pobyt stały Twoje nazwisko znajdzie się automatycznie w spisie wyborców, więc możesz głosować w Poznaniu
  • masz prawo do tańszego miejsca parkingowego dla mieszkańców w strefie płatnego parkowania
  • Poznań będzie liczył Twoją osobę do łącznej liczby mieszkańców,
  • więcej informacji o procedurze meldunku znajdziesz tutaj